
lesdag 17
6 juni 2011. Ontspannen reed ik naar Maarn. Geen blindproeftest vandaag maar een lesdag met groep A en groep B samen. Gezellig want dan is het gelijk een kleine reünie van de studiereis naar de Bourgogne en Champagne. Onder het genot van een kopje koffie werden handen geschud en recente herinneringen opgehaald. Gezellig of niet, Klazien rinkelde snel met haar bel.
Het ochtendprogramma stond in het teken van biologische wijnbouw in Nederland en de rest van de wereld en werd verzorgd door Stan Beurskens. Stan Beurskens is oenoloog en eigenaar van Wijndomein St. Martinus in het Limburgse Vijlen.
Met veel kennis en passie vertelde hij geanimeerd over de ins- en outs van de biologische wijnbouw.
In Nederland zijn op dit moment 87 wijnbedrijven en 17 daarvan werken volgens het keurmerk SKAL. Nog eens 20 bedrijven werken duurzaam biologisch maar vallen niet onder een keurmerk. Dit geeft enige vrijheid in het toepassen van methodieken want er is binnen de verschillende (inter)nationale keurmerken een diversiteit aan eisen waaraan voldaan dient te worden.
Zonder het hier al te technisch te maken, ik moest op een gegeven moment ook afhaken, wil ik toch wel een aantal zaken benoemen die naar voren komen in de biologische wijnbouw.
Door het klonen van de planten ontstaan varianten die geoptimaliseerd zijn aan het terroir en de wens van de wijnmaker. Daarnaast kan met een goed loofwandbeheer schimmelziekte voorkomen worden. Ook het werken met een kleinere plantdichtheid draagt hier toe bij. Toch ontkomt men er niet aan om aan enige bestrijding c.q. bescherming te doen maar dat doet men zo min mogelijk met stikstof.
Tijdens het vinificatieproces wordt ook minder sulfiet gebruikt ten opzichte van het reguliere proces. Men streeft naar 50% minder gebruik van sulfiet. Ook worden er geen genetisch gemanipuleerde organismen en kunstmatige smaakmakers gebruikt.
Het sulfiet in de wijn is nodig om de bacteriën die bij een hogere pH waarde dan 2,7 flink in ontwikkeling komen af te remmen.
Met veel kennis en passie vertelde hij geanimeerd over de ins- en outs van de biologische wijnbouw.
In Nederland zijn op dit moment 87 wijnbedrijven en 17 daarvan werken volgens het keurmerk SKAL. Nog eens 20 bedrijven werken duurzaam biologisch maar vallen niet onder een keurmerk. Dit geeft enige vrijheid in het toepassen van methodieken want er is binnen de verschillende (inter)nationale keurmerken een diversiteit aan eisen waaraan voldaan dient te worden.
Zonder het hier al te technisch te maken, ik moest op een gegeven moment ook afhaken, wil ik toch wel een aantal zaken benoemen die naar voren komen in de biologische wijnbouw.
Door het klonen van de planten ontstaan varianten die geoptimaliseerd zijn aan het terroir en de wens van de wijnmaker. Daarnaast kan met een goed loofwandbeheer schimmelziekte voorkomen worden. Ook het werken met een kleinere plantdichtheid draagt hier toe bij. Toch ontkomt men er niet aan om aan enige bestrijding c.q. bescherming te doen maar dat doet men zo min mogelijk met stikstof.
Tijdens het vinificatieproces wordt ook minder sulfiet gebruikt ten opzichte van het reguliere proces. Men streeft naar 50% minder gebruik van sulfiet. Ook worden er geen genetisch gemanipuleerde organismen en kunstmatige smaakmakers gebruikt.
Het sulfiet in de wijn is nodig om de bacteriën die bij een hogere pH waarde dan 2,7 flink in ontwikkeling komen af te remmen.
Na de lunch stond er ook een onderdeel op het programma waar hele studies voor te volgen zijn. Marketing! Deze presentatie werd gegeven door Marcel Kerkmeester van de Groupe LFE.
Natuurlijk liet Marcel ook de 6 P’s de revue passeren. Product, Prijs, Promotie, Plaats, Packaging (proces) en Personeel. Zonder er verder inhoudelijk op in te gaan mag het duidelijk zijn dat het complex van deze elementen bijdragen aan het succes van het product.
Verder vertelde Marcel dat 70 tot 75% van alle wijn in de supermarkt verkocht wordt en dat de prijs die daar gemiddeld voor een fles wijn wordt uitgegeven rond de € 3,-- ligt.
De helft van de mensen bepaald hun keus voor de wijn in eerste instantie ook door de prijs, dan het land van herkomst en dan pas eventueel het druivenras waarvan de wijn gemaakt is.
Daarnaast liet hij een opsomming zien in de prijsopbouw van een fles wijn en dan blijkt dat van een fles van drie euro verkoop slechts vijftig zijn overblijft voor het sap wat de wijnmaker aanlevert. Bij een fles van zes euro blijft er twee euro voor het sap over waardoor je dus eigenlijk kunt stellen dat een twee keer zo dure fles een vier kier zo hoge kwaliteit oplevert dan wel op kan leveren. Het spreek voor zich dat deze verhouding niet door blijft gaan want op een gegeven moment heeft de vraag en aanbod strategie ook zijn wisselwerking op de prijs.
Tot slot mochten wij in subgroepjes onze ideeën botvieren op een casestudy van een nieuw op de markt te zetten product. Hierbij konden we actief meedenken aan doelgroepen en inzetbaarheid.
Natuurlijk liet Marcel ook de 6 P’s de revue passeren. Product, Prijs, Promotie, Plaats, Packaging (proces) en Personeel. Zonder er verder inhoudelijk op in te gaan mag het duidelijk zijn dat het complex van deze elementen bijdragen aan het succes van het product.
Verder vertelde Marcel dat 70 tot 75% van alle wijn in de supermarkt verkocht wordt en dat de prijs die daar gemiddeld voor een fles wijn wordt uitgegeven rond de € 3,-- ligt.
De helft van de mensen bepaald hun keus voor de wijn in eerste instantie ook door de prijs, dan het land van herkomst en dan pas eventueel het druivenras waarvan de wijn gemaakt is.
Daarnaast liet hij een opsomming zien in de prijsopbouw van een fles wijn en dan blijkt dat van een fles van drie euro verkoop slechts vijftig zijn overblijft voor het sap wat de wijnmaker aanlevert. Bij een fles van zes euro blijft er twee euro voor het sap over waardoor je dus eigenlijk kunt stellen dat een twee keer zo dure fles een vier kier zo hoge kwaliteit oplevert dan wel op kan leveren. Het spreek voor zich dat deze verhouding niet door blijft gaan want op een gegeven moment heeft de vraag en aanbod strategie ook zijn wisselwerking op de prijs.
Tot slot mochten wij in subgroepjes onze ideeën botvieren op een casestudy van een nieuw op de markt te zetten product. Hierbij konden we actief meedenken aan doelgroepen en inzetbaarheid.
Uit ons Assortiment

Abbona - Dolcetto - San Luigi
Mooie volle fruitige wijn met donker fruit.
€15.91

Comenge - Biberius
Een mooie wijn uit het prachtige Ribera del Duero.
€10.69

Comenge - Crianza
Een Spaanse topper! Hoge beoordeling door Robert Parker.
€21.14

Château des Vergers
Heerlijk sappig en fruitig glas uit de Beaujolais
€12.35